2. Google mijn Bedrijf optimaliseren

google mijn bedrijf optimaliseren

In dit artikel

Google Mijn Bedrijf  is een gratis tool die door organisaties en bedrijven wordt gebruikt om hun online aanwezigheid in verschillende zoekmachines te beheren. Om die reden is een Google mijn Bedrijf vermelding essentieel voor lokale bedrijven om te verschijnen op Google Maps en zoekresultaten.

Google Mijn Bedrijf heeft enkele functies die de bedrijfsvermelding van lokale bedrijven kunnen verbeteren en hun positie in de lokale zoekopdrachten kunnen vergroten. Ik heb 4 handige optimalisatie tips op een rij gezet waar je geheel zelf mee aan de slag kunt.

1. Vul al je bedrijfsgegevens in

Het aanmaken van een bedrijfsprofiel met uitgebreide(!), nauwkeurige en bijgewerkte informatie is je eerste stap om jouw bedrijfsvermelding te optimaliseren. Daarom moet je ervoor zorgen dat je alle benodigde velden invult om jouw Google Mijn Bedrijf-vermelding te voltooien, waaronder:

  • Bedrijfsnaam
  • Telefoonnummer
  • Adres
  • Website
  • Categorie
  • Beschrijving
  • Werkuren
  • Vragen en antwoorden
  • Foto’s

Een complete vermelding heeft een grotere kans om door Google te worden herkend en vertoond te worden. Nogmaals: vul alles dus zo uitgebreid mogelijk in.

2. Gebruik zoekwoorden in je bedrijfsnaam & beschrijving

Hoewel dit een beetje tegen de richtlijnen van Google in is, werkt dit nog wel hartstikke goed. Google zal jouw vermelding eerder tonen in de zoekresultaten op bepaalde zoekopdrachten als ze deze terug komen in je bedrijfsnaam en beschrijving. Zie onderstaand voorbeeld hoe ik de bedrijfsnaam bij mijn eigen vermelding geoptimaliseerd heb.

Bedrijfsnaam van Google mijn Bedrijf

In je beschrijving doe je precies hetzelfde. Vul deze zo uitgebreid mogelijk in en laat relevante zoekwoorden voor jouw business die belangrijk zijn om op gevonden te worden, ook terug komen in deze beschrijving.

3. Kies een specifieke en relevante categorie

Een categoriekeuze is essentieel en kan Google helpen beslissen tot welke zoekopdrachten jouw lokale vermelding behoort. Je moet een keuze maken uit de lijst met beschikbare categorieën, omdat je geen eigen categorie kunt maken.

Als er echter geen specifieke categorie bij jouw bedrijf past, kun je een meer algemene classificatie kiezen die deze nauwkeurig beschrijft. Je moet ook regelmatig de bijgewerkte categorieoptie controleren op nieuwe kansen die jouw bedrijf kunnen beschrijven.

Extra tip: gebruik ook altijd zoveel mogelijk subcategorieën die relevant zijn voor jouw bedrijf. Ook deze kunnen Google helpen om jouw vermelding beter te begrijpen.

4. Verzamel Google-recensies

Google-recensies van klanten zijn écht van invloed. In feite kunnen lokale bedrijven met afdoende positieve beoordelingen meer vertrouwen krijgen van hun klanten en meer betrokkenheid bij potentiële klanten creëren. Daarnaast kunnen online beoordelingen ook de zoekresultaten en klikfrequenties beïnvloeden. Jij bent zelf denk ik ook sneller geneigd om te klikken op een vermelding met meer én betere reviews toch?

Recensies in Google mijn Bedrijf
Via deze Review Link Generator kun je trouwens gemakkelijk een link ophalen die je rechtstreeks brengt bij het invullen van een recensie. Handig om deze dus te delen met partners en (oud)klanten.

Extra tip: probeer op alle recensies die gegeven worden, positief of negatief, te reageren. Zo creëer je interactie met de klant en kun je werken aan een relatie met deze klant. Deze tip wordt door Google overigens zelf ook gegeven. Zeker doen dus!

Ik hoop dat ik deze tips zo beschreven heb dat je er geheel zelf mee aan de gang kunt. Mocht je nou alsnog hulp nodig hebben bij het optimaliseren van jouw Google mijn Bedrijf vermelding? Neem dan gerust vrijblijvend contact op. Dan kijken we er samen even naar 😀.

Laat mij je helpen

Deel